На 29 април ние от Nestwork Coworking имахме честта да бъдем домакини на финалното събитие по проект „Училища на големите въпроси“ на фондация ТЕМПО!
Събитието събра ученици от ПЛТГ „Н. Вапцаров“, учители и директори на училища в Банско, както и представители на община Банско, директори и учители от град София. Заедно отпразнувахме успеха на проекта, който вдъхнови нови идеи и споделяне на големи въпроси!
„Училища на големите въпроси“ е инициатива, която насърчава самостоятелното учене, креативността и критичното мислене чрез учебни преживявания, базирани на „големи въпроси“ – отворени, сложни и провокиращи задълбочено изследване. Проектът, реализиран с подкрепата на Фондация Америка за България, се проведе в училища в Банско, Варна, Лясковец, Пазарджик и София. С помощта на ментори – образователни експерти, учениците работиха по теми като решаване на сложни проблеми, изследване на света и създаване на прототипи чрез научни методи и инженерен дизайн.Обученията по проекта се провеждат в училища в градовете Банско, Варна, Лясковец, Пазарджик и София. С всяко училище работи ментор – образователен експерт, който го подкрепя в създаването и въвеждането на подходяща среда и процес на учене, в който да има много въпроси.
В рамките на обученията се разглеждат следните теми:
- Как се решават сложни проблеми?
- Как се изследва света?
- Как се създават големи въпроси?
- Как се работи с вече разработени големи въпроси?
- Как се планира работата по големи въпроси?
- Как се провежда обучението?
- Как се оценяват учениците?
Основни елементи на проекта:
- Големи въпроси: Въпроси, които нямат лесен отговор, често са отворени, трудни и изискват задълбочено търсене.
- Научен метод: Използване на научни методи за изследване на света, като наблюдение, експерименти, тестване, анализ на резултатите и формулиране на изводи.
- Инженерен дизайн: Приложение на инженерни принципи за решаване на проблеми и създаване на прототипи.
- Работа в екип: Сътрудничество и кооперация между учениците за постигане на общи цели.
- Автентично оценяване: Оценяване на учениците, което е комплексно и отчита емоциите, социализацията и личните цели.
Резултати:
- Създаване на смислен и задълбочен дизайн на STEM преживявания за учениците.
- Повишаване на самостоятелното учене, креативността и критичното мислене у учениците, както и уменията им за работа в екип и съвместно съгласуване на задачи, роли и цели в проекта.
- Разработване на големи въпроси, които стимулират учениците в гимназиален етап да изследват света и да търсят решения на проблеми.
- Създаване, апробиране и представяне под формата на цялостен курс, модел за въвеждане на новости (иновации) в училищата в България на база на конкретния пример с Големите въпроси.
“Работата във всяко от училищата-партньори е истинско приключение, в което всички замесени научават много за себе си, много за другите и много за възможностите, които имат и за които дори и не са подозирали. Истински се радваме, че посрещнахме заедно с учителите и учениците предизвикателствата по проекта и излизаме от него с нови знания, нова увереност и още по-мотивирани да стигнем до повече училищни общности, които да преживеят ученето по един различен начин.” споделя Милена Ленева, която ръководи проекта.Поздравления за всички участници, за енергията и страстта, които направиха този ден незабравим!
Повече информация за проекта можете да намерите на Начало – Темпо . Следeте за бъдещи инициативи на фондация ТЕМПО!